‘Je hoeft geen dochter te hebben om als man begaan te zijn met seksisme’

Voices

De CEO van een prominente investeringsfirma verloor meer dan een miljard dollar aan klanteninvesteringen door seksistische en beledigende opmerkingen die een golf van verontwaardiging uitlokten. Op een conferentie eerder deze maand sloeg Ken Fisher, oprichter van Fisher Investments, sommige aanwezigen met verstomming door zijn opmerkingen. Hij maakte gewag van vrouwelijke genitalia en vergeleek de zoektocht naar nieuwe klanten met ‘afstappen op een vrouw in een bar en zeggen: ‘Hallo, ik zou het willen hebben over wat er in je broek zit’.’ Nadat een mannelijke aanwezige de opmerkingen beschreef en afkraakte op Twitter, kon CNBC de hand leggen op geluidsopnames van het privé-evenement. Als antwoord op de ophef benadrukte Fisher dat hij verkeerd begrepen was. Maar hij excuseerde zich en gaf toe dat ‘het taalgebruik ongepast was in ons bedrijf en onze sector’.

Het incident zou andere bedrijfsleiders en sprekers wakker moeten schudden. Niemand zou nog mogen geloven dat het oké is om dingen te zeggen die anderen in verlegenheid brengen.

Het is vergelijkbaar met iets waar ik vorig jaar getuige  van was. Op een salesconferentie objectiveerde een spreker zijn vrouw – die nota bene in het publiek zat. Hij noemde haar ‘dat’, ‘het’ en ‘dom, dom’. Daarnaast had  hij het ook over wat ze achteraf in zijn privéjet zouden doen. 

‘Ik checkte mijn telefoon: jawel, nog steeds 2018’, schreef de aanwezige Allison Grinberg-Funes hierover. ‘Ik keek om me heen, maar nee, nergens dienstmaagden in rode gewaden te bekennen.’

‘Er zijn veel te weinig vrouwelijke bazen in de financiële en de salessector’

Ik voelde me gedegouteerd. Daarom sloot ik me aan bij een aantal vrouwen in een nieuwe poging de aandacht te vestigen op de ongemakkelijke situaties en het regelrechte seksisme waar ze nog steeds mee geconfronteerd worden. Drie vrouwelijke salesmanagers die ik bewonder en ik hielden een webinar waar we mensen uitnodigden om verhalen over seksisme op de werkvloer te delen. We kregen schrijnende reacties. Een vrouw had een baas die haar vertelde dat van de vijftien mensen in haar team alleen de twee vrouwen ontslagen zouden moeten worden. ‘Hij zei dat ze zwak waren en de druk niet aankonden. Ik wees hem erop dat hij vrouwen anders beoordeelde. Dat zei ik niet alleen tegen hem, maar ook tegen de andere bazen. Hij had in het verleden al veel vrouwen ontslagen. Iedereen wist het, maar niemand deed er iets aan. Ik nam ontslag en hielp de andere twee vrouwen aan een nieuwe job.’

Iemand anders zei: ‘Ik ben het excuus beu dat ‘hij het zo niet bedoelde’. Ongeacht je intentie zou je in deze tijden moeten weten hoe je geacht wordt je te gedragen. Ik confronteerde twee mannen die ongepaste opmerkingen maakten, en het excuus was in beide gevallen: ‘Ze nam het verkeerd op. Ik bedoelde het als compliment.’ Dat is een belegen excuus … En ik raak het stilaan beu om mensen die denken dat vrouwen overgevoelig zijn te proberen heropvoeden.’

Om seksisme op de werkvloer uit te roeien, is het cruciaal om te laten zien dat seksueel beladen opmerkingen op professionele evenementen onaanvaardbaar zijn. Mannen zouden er even snel op moeten reageren als vrouwen. Gelukkig doen velen dat. De meeste mensen, mannen en vrouwen, zijn fatsoenlijke, harde werkers die dit probleem willen aanpakken.

Je hoeft geen dochter te hebben om als man begaan te zijn met seksisme. Maar mijn dochter inspireert me om de strijd aan te gaan. In de nasleep van een salesconferentie schreef ik een kinderboek toegespitst op een meisje dat verkoopvaardigheden aanleert. Ik wil kinderen bekrachtigen door alles ter beschikking te stellen wat ze nodig hebben om te slagen. Mijn doelstelling is eenvoudig: evenveel bazen van beide geslachten. Er zijn veel te weinig vrouwelijke bazen in zowel de financiële als de salessector, net als in vele andere sectoren. Zolang er mannen zijn die er geen graten in zien om dergelijke praat te verkondigen, blijven we de boodschap verspreiden dat de zakenwereld een mannenwereld is. Het is tijd om daar een eind aan te maken en seksisme op de werkvloer voor altijd achter ons te laten.

John Barrows is auteur van I Want to Be in Sales When I Grow Up!, en CEO van JBarrows Sales Training.