Fortnite: van slimme game tot sociaal netwerk on steroids

Waarom is Netflix meer op zijn hoede voor een game dan voor zijn rechtstreekse concurrenten? Wat maakt Fortnite zo succesvol en wat kunnen anderen ervan leren? We duiken even in deze nieuwste gamehype die de entertainmentindustrie op zijn kop dreigt te zetten en bestuderen hoe die bewust ontworpen is om de aandacht van de jongste generaties te grijpen.

Tegenwoordig vecht iedereen om stukjes aandacht van de millennials (1981-1995) en generatie Z (geboren na 1995). Nochtans hebben beide, zoals iedereen, maar 24 uren in een dag. De generatie die opgegroeid is in een digitale wereld heeft echter een gemiddelde aandachtsspanne van amper acht seconden. Als iets ze niet boeit binnen de acht seconden, ‘swipen’ ze het weg. Het ligt niet aan een gebrek aan focus of een verlaagd vermogen om de aandacht erbij te houden, ze worden eerder afgeleid door duizenden berichten en bytes aan gegevens die ze voortdurend te verwerken krijgen. Dat heeft hen geleerd om zeer selectief te zijn. Als je ze dus niet binnen acht seconden weet te boeien, ben je ze gewoon kwijt.

Waarom is dat belangrijk, vraagt u zich af? Omdat millennials en de generatie Z in de bedrijfswereld op dit moment meer dan een derde van het personeelsbestand vertegenwoordigen. Tegen 2025 zullen beide groepen samen 60 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaken. Bedrijven zetten nu al volop in om hun merk zo veel mogelijk in de schijnwerpers te zetten bij die groeiende afzetmarkt.

Deze jonge generaties zoeken naar ‘deelbare’ belevingen, ze willen op een gepersonaliseerde manier aangesproken worden … met een ongekende snelheid. Daarnaast zijn ze nog volop op zoek naar hun identiteit en willen ze ook tot een community behoren.

Het is geen toeval dat Fortnite beantwoordt aan veel van die noden. Het is bewust ontworpen om die belevingen te creëren.

Wat is Fortnite?

Fortnite is de verslavende, online cross-platform-videogame van Epic Games waarin honderd spelers het op een fictief eiland tegen elkaar opnemen tot de laatste speler overblijft. Sinds de lancering in augustus 2017 kent Fortnite meer dan 250 miljoen spelers en miljoenen volgers op de video-livestreams. 60 procent is tussen 18 en 24 jaar oud. Het draait als gratis spel intussen een omzet van 4,5 miljard dollar!

Maar Fortnite is niet alleen een videogame. Het is véél meer dan dat. Het is een voorbeeld van convergerende innovatie die inspeelt op veranderend consumentengedrag. In het spel versmelten het digitale en het fysieke tot een nieuwe realiteit: het ‘phygital’. Samen dingen beleven is de nieuwe ultieme ervaring.

In Fortnite versmelten het digitale en het fysieke tot een nieuwe realiteit: het ‘phygital’. Samen dingen beleven is de nieuwe ultieme ervaring.

De wereldwijde entertainment- en mediamarkt was in 2018 2.100 miljard dollar waard. Daarin heeft de wereldwijde gamingindustrie een aandeel van 137,9 miljard dollar. Er wordt verwacht dat die tegen 2025 zal groeien tot ongeveer 200 miljard dollar.

Door alle aandacht wordt Fortnite op de voet gevolgd door de media-, entertainment- en gamingindustrie. Daarom kijken dominante online entertainmentspelers zoals Netflix vandaag angstvallig naar Fortnite, YouTube of toekomstige Fortnite-lookalikes, meer dan naar hun directe concurrenten Apple+, HBO, Disney+ en Amazon Premium.

Fortnite heeft de gamewereld samengebracht met andere vormen van entertainment zoals muziek en streaming. Epic Games luistert bovendien continu nauwgezet naar zijn spelerscommunity en houdt rekening met hun feedback en input bij constante updates.

Wat kunnen we leren om toekomstbestendige producten en diensten voor nieuwe generaties te ontwikkelen? Tien inzichten

1. Ontwerp alles op een iteratieve manier

Fortnite krijgt dagelijks kleine tot grotere updates, waardoor alles weleens verandert. Op die manier blijf je constant mee en houd je de aandacht van de gebruikers scherp.

2. Bouw een omgeving waarin samenzijn en samenwerken centraal staan

Fortnite is een soort sociale bijeenkomst, opener en aantrekkelijker voor een veel breder publiek dan de meeste andere games. Spelers worden ertoe aangemoedigd het spel samen met vrienden op verschillende locaties te spelen en zo de sociale beleving te verbeteren.

Het spel is vrij van haat en racisme, iets waarmee veel andere games en gamingcommunity’s te kampen hebben. Het overstijgt het stigma door de spelers in de schoenen van iemand anders te plaatsen. Van match tot match krijgen de spelers willekeurig de vorm van bijvoorbeeld een Afrikaanse of Aziatische vrouw toegewezen om het empathische vermogen te verhogen.

Het spel is ook niet gebonden aan een specifiek platform. Het is beschikbaar op alle belangrijke platformen – van pc, over mobiel, tot Xbox en Playstation – en laat zelfs spelers toe met elkaar te spelen vanop verschillende platformen. Samenzijn en samenwerken staan centraal.

3. Maak het cultureel relevant

Met Fortnite omarmt Epic Games de internetcultuur. Zo introduceerde Fortnite verschillende dansjes, van K-pop tot klassiek, die herkenbaar zijn voor iedereen. Op feestdagen zoals Halloween of bij grote filmreleases zoals The Avengers, speelt de game in op de trend en krijg je bijvoorbeeld een aangepast uiterlijk voor je avatar of wapens die eruitzien als die van de superhelden. Verras je gebruikers dus voortdurend, luister naar de spelers en gebruik een gezonde dosis humor in de implementatie. Maak je merk cultureel relevant.

4. Maak het ‘eenvoudig om te leren, maar moeilijk om te beheersen’

Het spel aanleren kost tijd, maar zelfs als je het onder de knie hebt, valt er nog zoveel te ontdekken. Het is zoals tennis, voetbal of schaken. Er zit meer dan voldoende onder de motorkap om langere tijd de aandacht te capteren. Het is makkelijk te leren, maar moeilijk te beheersen. Het voelt vertrouwd, maar toch verandert de beleving telkens als je het spel opstart.

5. Maak het ‘gratis’

In tegenstelling tot vele andere games vraagt Fortnite geen geld voor extra omgevingen of extra speeltijd. Het maakt gebruik van micro transacties om de spelers een nieuwe skin (outfit) of dansjes te laten aankopen. Ook kunnen spelers een zogenaamde ‘Battle Pass’ kopen, waarmee ze tijdens het spel extra items kunnen verzamelen.

Aan bepaalde spelers verdien je niets en aan andere wel. Net zoals bij Epic Games is het ultieme doel om zo veel mogelijk spelers zo lang mogelijk aan je spel te binden en zo de kans tot in-game aankopen te verhogen.

6. Maak het toegankelijk voor iedereen

Er is geen enkele barrière om het spel te spelen: beschikbaar voor alle leeftijden, op alle platformen, gratis en in een fascinerende, kleurrijke omgeving.

7. Versterk het ‘fear of missing out’-effect

Het kan voordelig zijn om gebruikers niet in één keer het volledige aanbod van aankoopopties ter beschikking te stellen. Probeer in plaats daarvan het aanbod te timen met evenementen over de hele wereld om een gevoel van culturele relevantie te bevorderen. Experimenteer met vervaldata, tijdsgebonden verrassingen en abonnementsmodellen om aankopen aan te moedigen. Dat versterkt het fomo-effect (fear of missing out) en verhoogt de aandacht van de spelers.

8. Bespeel zo veel mogelijk zintuigen

Skydiven naar het eiland bij de start van het spel, een versnelde hartslag naarmate de inzet groter wordt, hoorbaar geritsel in het gras, torenhoge constructies bouwen om jezelf te beschermen tegen vijanden … Het zijn maar een paar voorbeelden van hoe Fortnite te werk gaat. De ontwerpers doen er alles aan om zo veel mogelijk zintuigen te bespelen en unieke belevingen te creëren. Oog voor detail is daarbij fundamenteel. Dat wordt bij vele ontwikkelaars te vaak onderschat tijdens de ontwerpfase.

9. Maak momenten deelbaar – ‘leuk om te spelen, leuk om te bekijken’

Alles wat in het spel gebeurt, is makkelijk deelbaar. Hoe gekker het wordt, hoe hoger het aantal kijkers. Er is zoveel diversiteit in wat je kunt doen en hoe je het kunt doen, dat het delen telkens anders is. Zo heeft het spel een replaymodus met de beste eliminaties of prestaties, die je uit verschillende invalshoeken kunt bekijken en knippen om te delen op sociale media. Of je kunt de hele gameplay live streamen op platformen als Twitch en Mixer.

Epic Games creëert daarmee belevingen die verder gaan dan louter spelplezier en het maakt de game ook toegankelijk voor toeschouwers. Het bereik en de zichtbaarheid van Fortnite worden op die manier vergroot. Gamers maken deel uit van een online community die landsgrenzen overschrijdt.

10. Vernieuw door jezelf voortdurend heruit te vinden

Fortnite sluit onverwachte allianties met onder anderen dj Marshmello om op gedurfde en opwindende manieren zichzelf opnieuw uit te vinden. Zoek dus samenwerkingen buiten je comfortzone. Zoals bij elk succesvol product worden stukken door anderen gekopieerd en kom je in een ‘not new anymore’-categorie, waardoor je je continu moet heruitvinden om relevant te blijven.