wijn

De beste marketingvondst op wijngebied in jaren

Wijnexpert Frank Van der Auwera vertelt je het verhaal achter het wijnlabel

Celler de Capçanes, La Nit de les Garnatxes

Appellatie: Montsant • Land: Spanje • Kopen bij: Nirvino (2550 Kontich). Tel: 0478-53.33.89. Web: https://nirvino.be.

Labels zijn niet alleen het informatieve businesskaartje van een wijn, maar steeds vaker ook lokvogels richting consument. Etiketten met afbeeldingen van dieren, oude kastelen, kunstwerken of met een trendy designvorm scoren immers sterker en worden vlotter uit de rekken geplukt. Soms echter wordt het label in de schaduw gesteld door een papieren omhulsel waarin elke individuele fles verpakt wordt.

Het summum van dit soort extra-labelmarketing vinden we bij de Spaanse Celler de Capçanes, die vanaf 2015 een set van vier cuvées lanceerde, waarbij de Garnacha-druif telkens aan een individueel bodemtype (Sòl per Sòl) werd gekoppeld in plaats van deze terroirs zoals gebruikelijk te mengen in één wijn.

Capcanes 4 terroirflessen

Cartoonesk verhaal

De specifieke terroirs zijn leisteen, klei, zand en kalksteen, die telkens ook visueel op hun individueel label worden afgevinkt. Maar wat extra speciaal is: elke fles wordt bovendien gewikkeld in een papieren wrap met tekst en uitleg, plus vooral een bijhorende comic.

Waar de papieren wikkel bij andere crus vaak slechts een manier is om een dure fles nog exclusiever en dus duurder te laten lijken, heeft dit cartoonesk verhaal bij Capçanes echter een functie en vult perfect het klassieke label aan.

Elke cuvée kan trouwens solo of in een pakketdoos met de vier versies worden aangekocht. Nogmaals: zowel qua flesseninhoud als vorm de beste marketingvondst op wijngebied in jaren!

CAPCANES - 4 terroirflessen en hun bodemtype
De vier terroirflessen en hun bijhorende bodemtype.