scrollTop top

De 6 verrassende post-corona toerismetrends

Welke veranderingen kunnen toeristen verwachten op langere termijn? Hier zijn enkele voorspellingen voor een onzekere toekomst.

1. Multi-generational escapes, alleen of met de vriendinnen

Niet alleen hoe we op reis gaan, maar ook met wie (of wie niet) is aan het veranderen. En voor één type vakantie heeft COVID-19 dat zeker in een versnelling gebracht: de multi-generational escape. Lockdowns en bubbels hebben er nu al voor gezorgd dat veel gezinnen – we hebben het dan over twee en vooral drie generaties – vakanties boeken voor de hele familie. Volgens een aantal specialisten wordt dat zelfs de topreistrend voor 2021.

Maar zelfs vóór COVID-19 was er op dat vlak al veel aan het veranderen. Het aantal boekingen van mensen die alleen op vakantie trekken, is de jongste tien jaar met 42 procent gestegen. En het stijgt veel meer bij vrouwen dan bij mannen. Wat ook erg in de lift zit, zijn reizen specifiek voor vrouwen en/of in alleen vrouwelijk gezelschap.

2. De grens tussen werk en vakantie zal vervagen

Tijdens de pandemie leerden veel bedrijven en hun personeel dat productiviteit buiten kantoor mogelijk was. Nu werken op afstand mainstream geworden is, kunnen we een nieuwe trend zien ontluiken: mensen maken langere reizen die werk en plezier combineren. De zogenaamde remote work trip. Uiteindelijk heb je niet meer nodig dan een goede wifiverbinding, en dan doet het er niet toe vanwaar je werkt.

Het is een trend die volgens Airbnb-topman Brian Chesky al in beweging was. In april voegde Airbnb een nieuwe functie op zijn homepage toe waarin reclame gemaakt wordt voor maandelijkse verblijven om tegemoet te komen aan de groeiende belangstelling voor remote work trips.

3. Vliegen zal onvermijdelijk duurder worden

Een studie uit 2018, gepubliceerd in het tijdschrift Nature Climate Change, berekende dat alleen toerisme – gedefinieerd als alle niet-essentiële plezierreizen – verantwoordelijk is voor 8 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En het feit dat we daarvoor erg vaak het vliegtuig nemen is verantwoordelijk voor 3,2 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Dat cijfer kan in 2050 oplopen tot 12 procent.

Misschien nog verontrustender is dat de studie uit 2018 die 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot linkte aan toerisme, gebaseerd was op gegevens die tussen 2009 en 2013 verzameld waren. Het werkelijke percentage ligt dus al hoger. Toerisme is jaarlijks met 3,9 procent gegroeid sinds die periode, en het totale aantal passagierskilometers door toeristen in de luchtvaart is in dezelfde periode met 7,9 procent gestegen.

Vliegen zal onvermijdelijk duurder worden. Foto: Bayne Stanley/Zuma Press

Dat is erg problematisch omdat we, willen we de verandering van ons klimaat binnen leefbare perken houden, moeten evolueren naar een scenario van nul-uitstoot, en liefst in de volgende decennia. Bovendien is een duurzaam alternatief voor vliegen nog veraf: in tegenstelling tot andere vormen van transport – auto’s, treinen, schepen – is een elektrisch vliegtuig of een jet op waterstof voorlopig nog een verre droom.

Er is dus eigenlijk maar één oplossing: we zullen minder moeten vliegen. En de twee manieren om dat te realiseren, zullen er altijd op neerkomen dat het duurder wordt. Ofwel beperk je het aantal vluchten en creëer je schaarste, ofwel maak je vliegen duurder via taksen en ecotoeslagen om het te ontmoedigen.

4. Verder weg van de drukte (en terug naar de natuur)

De zeer reële impact van de pandemie heeft ons gedwongen om een nieuw normaal te omarmen, en het is logisch dat reizigers omgevingen zoeken waar ze zich meer op hun gemak voelen. Vakanties die kansen bieden om sociale afstand te blijven nemen, zullen wellicht nog een paar jaar een trend zijn. Of: citytrips zijn out, we zullen meer de natuur opzoeken. De experts voorspellen dat reizigers plaatsen willen ontdekken die bekendstaan voor hun natuurlijke schoonheid, met een nieuw gevoel van buitenavontuur – iets wat we te danken hebben aan al dat wandelen en fietsen tijdens de lockdown.

5. Zullen we weer boeken bij reisbureaus? It’s complicated

Reisbureaus en touroperators zijn keihard getroffen door COVID-19, maar het goede nieuws is dat, voor de reisorganisaties die de klap kunnen overleven, het virus opportuniteiten aanreikt voor de relance. Want wat ze kunnen bieden is zekerheid: de garantie dat je je geld niet kwijt bent wanneer je moet afzeggen. Grote reisorganisaties zijn daar al volop mee bezig. Uit een rondvraag blijkt dat zeven op de tien momenteel aan het onderzoeken zijn hoe ze hun annuleringsvoorwaarden kunnen verbeteren om zo marktaandeel te winnen in het post-COVID-19-tijdperk.

Eens de angst weg is, zullen we volgens de meeste analisten weer in onze gewoontes hervallen.

Veel mensen die door het coronavirus een hoop geld kwijtgeraakt zijn omdat ze zelf hun reis in elkaar puzzelden op het internet, zullen allicht voor hun volgende avontuur naar een touroperator of reisagent stappen. Het probleem is dat die beslissing ingegeven is door angst – hoofdzakelijk om geld te verliezen, maar ook om zonder hulp te stranden in het buitenland, zo blijkt uit enquêtes. Als die angst eenmaal weg is, zullen we volgens de meeste analisten weer in onze gewoontes hervallen.

6. Staycation wordt microcation (of net niet)

Zowel het coronavirus (dat ons al staycations leerde kennen) als het feit dat het minder aanvaardbaar, duurder en minder trendy zal worden om langeafstandsvluchten te doen, zal volgens reisexperts leiden tot een toenemende populariteit van de zogenaamde microcation. Kortere vakanties, dichter bij huis, maar vaker.

Stavelot in de Ardennen. Foto: Lloyd Dirks

Andere specialisten zien het juist de tegenovergestelde richting uit gaan: ze vermoeden dat mensen die nu meerdere (vlieg)vakanties per jaar doen, die zullen vervangen door één langere reis. Ze halen daarbij onderzoek boven dat suggereert dat een langere vakantie veel meer effect heeft om je batterijen op te laden en de stress van je af te schudden – meer kortere trips doen blijkbaar maar weinig om je te ontstressen.

Wil je meer lezen over hoe we na de coronacrisis zullen reizen en hoe de reissector zichzelf heruitvindt? Lees er vanaf woensdag 28 oktober alles over in de nieuwste editie van Newsweek. Die vind je samen met een gratis Artista en TV Digitaal in je dagbladwinkel.

Nog geen abonnee? Wij hebben voor jou enkele aanbiedingen uitgewerkt die je laten kennismaken met de voordelen van een abonnement op Newsweek. Aan jou de keuze

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    64.498.634
  • Aantal
    doden
    1.492.893
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    582.252
  • Aantal
    doden
    16.911