NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)

Beeldverhaal: The Female Gaze

De coronacrisis ontketende een toename in huiselijk geweld. Met het project The Female Gaze zamelen 58 vrouwelijke fotografen uit de Benelux geld in voor de slachtoffers. Ze boden elk een van deze foto’s te koop aan. ‘Mijn huis is mijn veilige haven, maar voor veel mensen blijkt dat helemaal niet zo te zijn’, zegt Ans Brys, de bezieler van het initiatief. ‘Dat is een verschrikkelijke gedachte. Daarom wou ik graag iets doen.’

NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
CRAZY HORSE

De Amsterdamse Lonneke van der Palen specialiseert zich in het onthullen van de levendige esthetiek van het alledaagse, waardoor gewone objecten in het dagelijks leven een bron van hernieuwde verbazing worden. Foto: LONNEKE VAN DER PALEN
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
KARAVANE 1060

Raisa Vandamme is een Brusselse fotograaf. Karavane 1060, een cocreatieplek in Sint-Gillis, heeft als doel om de individuele creativiteit van jongeren te prikkelen. Dit werk is ontstaan met Brusselse tieners die experimenteerden met fotografie en tijd. Zo werd de Karavane onder meer omgebouwd tot een ‘camera obscura’. Foto: RAISA VANDAMME
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
ALLE MENSCHEN (WERDEN BRÜDER)

Ans Brys is een Antwerpse documentairefotograaf. Een Tsjechische toerist drijft in het zwembad van Hotel Leonidas. Dit leegstaand hotel werd in het voorjaar van 2015 een illegaal vluchtelingenkamp waar mensen van over de hele wereld wachtten op toestemming om verder te reizen naar het Griekse vasteland. ‘Alle Menschen (werden Brüder)’ is een lopend langetermijnproject over de perceptie en vooroordelen die bestaan rond migratie binnen Europa. Foto: ANS BRYS
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
KURIA-STAM, KENIA

De Belgische fotograaf Lieve Blancquaert bezocht een ‘vluchthuis’ in Kenia waar meisjes van de Kuria-stam zich verstoppen voor genitale verminking. Zowel jongens als meisjes moeten er het overgangsritueel van de besnijdenis ondergaan. Het is voor hen de enige manier om als volwaardige man of als vrouw te worden beschouwd. Evelyne Gati (10): ‘Mijn moeder heeft me naar het vluchthuis gebracht zonder echt te vertellen waarom, maar ik weet het wel. Ik denk dat ze mij zal redden.’ Foto: LIEVE BLANCQUAERT
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
BORN FREE – MANDELA’S GENERATION OF HOPE

Ilvy Njiokiktjien is een documentairefotograaf uit Utrecht. Wilmarie Deetlefs (24) en haar vriend Zakithi Buthelezi (27) kussen in zijn auto na een avondje uit op 1 november 2018 in Johannesburg, Zuid-Afrika. Het koppel behoort tot de ‘Born Free-generatie’, de generatie jongeren die geboren is rond 1994, het jaar dat Nelson Mandela de eerste zwarte president werd. Het is de eerste generatie die ‘in vrijheid’ opgegroeid is na de afschaffing van de apartheid. Foto: ILVY NJIOKIKTJIEN
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
I WON’T SAY GOODBYE

Annabel Oosteweeghel is een documentairefotograaf uit Noordwijk. ‘I won’t say goodbye’ is het verhaal van een dementerende oude vrouw die al vier jaar in een verzorgingstehuis woont. Haar mooie jarenzestigbungalow aan zee, waar de foto genomen is, houdt ze echter al die jaren in stand, als een museum van herinneringen. Foto: ANNABEL OOSTEWEEGHEL
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
SHOW

Charlotte Lybeer fotografeert de ervaring van het hedendaagse leven in een zeer kunstmatige wereld. Haar vroege werken richten zich op de geënsceneerde gecontroleerde omgevingen van gesloten gemeenschappen. Als fotograaf combineert Lybeer de nieuwsgierigheid van de journalist die actuele verschijnselen onderzoekt – symptomen van de mondiale, kapitalistische crisis – de empathie van de detective die ingesloten werelden infiltreert, en de gevoeligheid om de manier vast te leggen waarop fictie de werkelijkheid transformeert. Foto: CHARLOTTE LYBEER
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
A QUOI PENSEZ-VOUS

De Belgische kunstenaar Katrien De Blauwer werkt al twintig jaar aan een groot en krachtig oeuvre van fotomontages. Haar werk flirt met mode, dans, cinema en fotografie. Dit is een van de werken uit ‘à quoi pensez-vous’, een nieuwe reeks gemaakt tijdens de quarantaine in Antwerpen. Foto: KATRIEN DE BLAUWER
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
A GIRL JUMPING IN PAINE

Brigitte Grignet, een Luikse fotograaf, fotografeert al bijna twintig jaar in Latijns-Amerika. Ze brengt traditionele levenswijzen in beeld, met hun eeuwenoude sociale structuren en culturele tradities, die op het punt staan te verdwijnen. Deze foto werd gemaakt in de Atacama-woestijn in Chili, in 2002. Foto: BRIGITTE GRIGNET
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
AGATA, NEUILLY-PLAISANCE, FRANCE

Bieke Depoorter is een Belgische documentairefotograaf verbonden aan het gerenommeerde fotoagentschap Magnum. Haar lopende project Agata gaat over een jonge vrouw die ze in oktober 2017 ontmoette in een stripteasebar in Parijs. In dit project bepalen zowel fotograaf als gefotografeerde de verhaallijn. Foto: BIEKE DEPOORTER
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
MEMOUNA

Naïma El Kadi is een kunstenaar en fotograaf die woont in Antwerpen. Dit beeld staat voor het begin van haar zoektocht naar haar bestaan, huis en identiteit. De vrouw op de foto neemt afscheid van haar ondertussen volledig verlaten geboorteplaats. Er is niemand meer die ze kent, niemand meer om afscheid van te nemen. Met haar zwakke gestel daalt ze af om een slok uit de waterbron te nemen en oude herinneringen op te halen. Foto: NAÏMA EL KADI
NIET GEBRUIKEN! TOESTEMMING OM SLECHTS 1X TE GEBRUIKEN (THOMAS BUELENS)
BUBBLE FILTER

Aisha Zeijpveld is een beeldend kunstenaar en fotograaf uit Amsterdam. Op de foto zie je de hand van een vrouw die een zeepbel met rook vasthoudt, in een Rembrandtachtige belichting. Met dit beeld illustreert ze het fenomeen ‘filter bubble’, de idee dat algoritmen een comfortabele luchtbel creëren waar alleen informatie binnensijpelt die je wereldbeeld bevestigt. Foto: AISHA ZEIJPVELD